להשמיע מוזיקה בבית הקפה שלכם – הדגשים החשובים

פתחתם בית קפה חדש בעיר? אתם מעוניינים לשדרג את האווירה וחווית הבילוי של הלקוחות במקום שלכם? או שמא החלטתם סופסוף להסדיר באופן חוקי ומקצועי את נושא השמעת המוזיקה ברחבי חלל הבית הקפה שברשותכם? נשמח לנסות ולסייע לכם לעשות מעט סדר בנושא עם השלבים המרכזיים שחשוב להכיר בתהליך.

לפני הכל, נפתח ונאמר כי מוזיקה היא למעשה קניין רוחני של היוצר או היוצרים שלה ו/או מי מטעמם ושימוש בה לצרכים מסחריים מחייב הסדרה ותשלום על פי החוק בישראל. השמעת מוזיקה באמצעות פלטפורמות דיגיטליות כמו Spotify או YouTube וכו' אינה חוקית בפועל כאשר מדובר במקרים של השמעת המוזיקה בפרהסיה, באופן ציבורי, בין אם במסגרת אירועים או בין במתחם עסקי עם פעילות עסקית כזו או אחרת.

ככלל, כל בית עסק בישראל נדרש לשלם על השמעת מוזיקה ללא קשר לייעוד או מטרת ההשמעה – החל מחנות בגדים המשמיעה מוזיקת רקע, קניונים, מרכזים רפואיים, בתי מלון ועד פאבים, מסעדות וכן גם בתי קפה – כאשר סכום התשלום משתנה בהתאם לגודל העסק, הייעוד שלו והקשר בין השמעת מוזיקה לרווחיות העסק. באופן כללי כאשר עוסקים בנושא מוסיקה לעסק של בית קפה העיקרון המנחה כאמור הוא שעל השימוש במוזיקה יש לשלם במטרה להגן על זכויות היוצרים והתמחור מתבצע בצורה שונה כאשר מדובר במוזיקת רקע שאינה משפיעה ונוגעת לפעילות העסק (דוגמת חנות בגדים או מכון יופי) המשמיע מוזיקה לאוויר הכללית, לבין מתחמי בילוי דוגמת פאבים בהם השמעת המוזיקה היא כלי עיקרי בקיום הפעילות והנאת המבקרים.

ישנם גם בעלי עסקים הטועים לחשוב כי מנוי חודשי לחברת הלוויין או הכבלים בטלוויזיה (או חברות תוכן פרטיות אחרות) "מכסה" את עלות השימוש בתוכן, לרבות מוזיקה המושמעת באמצעות ערוצי המוזיקה, שכן בעל העסק משלם תשלום חודשי לחברה האמורה לטובת מטרה זו. בפועל החוק להגנה על זכויות יוצרים קובע בפירוש כי הפלטפורמה בה מושמעת המוזיקה אינה מהווה פקטור ובוודאי אינה פוטרת את בעל העסק מתשלום ישיר לגופים האמונים על גביה לטובת היוצרים הפועלים בישראל.


אז למי בעצם צריך לשלם?

מאחר ומטבע הדברים לאומנים ולחברות ההפקה מטעמם אין יכולת שליטה על השמעת המוזיקה ובוודאי לא כלים לגבייה שוטפת בנושא, קיימים בארץ מספר גופים הפועלים בתחום ואשר אחראים על אכיפה וגבייה מטעם איגודי היוצרים, ביניהם:
1. אקו"ם.
2. הפדרציה הישראלית לתקליטים וקלטות.
3. אשכולות.
4. עיל"ם.
5. הפי"ל.


כל אחד מן הגופים הללו מייצג סוג אחר של אומנים בארץ ובעולם, ובהשמעה של מוזיקה באופן ציבורי ומסחרי קיימת החובה להסדיר את נושא התשלום מול כל אחד מן הנ"ל בנפרד.


מהם הפרמטרים המשפיעים על גובה התשלום?

גובה התשלום נקבע בנפרד לכל בית עסק, עלפי מחירונים המתייחסים למספר פרמטרים:
א. גודל בית העסק, לצורך העניין בית הקפה שלכם.
ב. ייעוד בית העסק.
ג. כמות המבקרים.
ד. הקשר בין השמעת מוזיקה לרווחיות העסק.


לאחר מתן הצהרה הכוללת את הפרטים האמורים, יזכה בית העסק לקבלת תמחור קבוע, כאשר את התשלום ניתן יהיה להסדיר באמצעות הוראת קבע חודשית. במטרה להימנע מפניה נפרדת לכל גוף ותשלום למספר גופים, קיימות בישראל חברות אשר מספקות את השירות במיקור חוץ, מבצעות גביה אחידה מבית העסק ומסדירות את התשלום וזכויות היוצרים כחוק אל מול הגופים האמורים.

 

>> עוד מידע, כלים, פלייליסטים מוזיקליים וייעוץ מקצועי בנושא תוכלו למצוא באתר YNON, לחצו כאן.

מה היה לנו עד עכשיו?

קטגוריות נוספות באתר

צור קשר

מעוניין לפרסם אצלנו? מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בתוך זמן קצר

5/5

מאמרים נוספים בתחום

מאמרים אחרונים באתר

טרנדים

מאמרים פופולריים אחרונים

יתרונות השימוש בכיריים גז 4 להבות

בבחינת התכונות של כיריים גז עם 4 להבות, פוסט זה יעמיק ביתרונות של מכשירים אלה במטבח. עם התמקדות בדגמים של Midea, נדגיש את התכונות הייחודיות

איך להתחיל עם בחורה

איך להתחיל עם בחורה אז רבים ממכם הגברים לא יודעים להתחיל עם בחורות כמו שצריך לכן רשמתי מאמר שיעשה לכם סדר בנושא. התחלת קשר עם

אוכל רוסי מעניין

פוסט זה בבלוג לוקח אתכם למסע קולינרי בנוף העצום והמגוון של המטבח הרוסי. הוא בוחן את המאכלים הייחודיים והמעניינים שיש לרוסיה להציע, מהמנות העיקריות הדשנות