השפעת קומפוסט איכותי על תהליכי גידול ותפוקת המזון

התפוקה של כל שטח המשמש

לגידול מזונות שונים היא פקטור קריטי, ובמיוחד בישראל – מדינה קטנה שהאוכלוסייה בה
מתרבה בקצב מהיר מאוד. שימוש מושכל בפסולת אורגנית מאפשר להשביח תהליכי גידול, וכך
להפיק מקסימום מזון מכל תא שטח. כאן בעמוד תמצאו מידע מפורט על הנושא, שיש לו גם
השלכות אקולוגיות משמעותיות ולכן הוא מעורר עניין רב.

איך נוצר הקומפוסט?

קומפוסט הוא פסולת אורגנית שהופכת לסוג של דשן. זהו גם המקור למונח שנקבע בעברית: דְּשוֹנֶת. הקונספט הוא המתנה להתפרקות אותה פסולת ע"י חיידקים וחרקים, בנוכחות של אוויר וכשאפשר (וכדאי) לנקוט בצעדים שמעודדים את התהליך. התוצר הוא דשן משובח והתועלת היא כאמור יכולת למקסם תפוקות חקלאיות.

הקומפוסט הביתי יכול להיות מתקן פשוט מאוד, ויש גם כלים ייעודיים (בעיקר נוחים לגלגול שמאיץ את הפירוק הרצוי). יש גם מפעלים שמתמחים בהפיכת פסולת למשאב, כחלק מהמחויבות למקסימום קיימות. הקומפוסט התעשייתי מיוצר באופן מבוקר ובאמצעות טכנולוגיות חדשניות, ולכן הכמות שלו גבוהה במיוחד וכך גם האפקטיביות.

השבחת הקרקע

דישון באמצעות דשונת תורם לתפוקת המזון קודם כל באמצעות השבחת הקרקע. כשהאדמה מקבלת מהקומפוסט חומרי הזנה חיוניים ובהם בין השאר אשלגן וחנקן, היא מייצרת סביבת גידול אידיאלית עבור סוגים רבים של צמחים. בנוסף ישנו גידול באוכלוסיית המיקרואורגניזמים המועילים, צמצום ניכר של סחף קרקע ואחיזת מים טובה יותר – כל אלה תורמים גם כן לשיפור תהליכי גידול חקלאיים.

היתרונות הסביבתיים של הדשונת

סיבה טובה נוספת לדשן קרקע עם קומפוסט, מעבר להשבחת האדמה, היא הידידותיות לסביבה. במאה ה-21 כבר אי אפשר יותר להתעלם מהעובדה שהמין האנושי גורם נזק לכדור הארץ. אמנם מן הסתם אף אחד מאיתנו לא רוצה לוותר על מנעמי החיים, אבל כולנו מבינים שחשוב מאוד לאמץ פתרונות מתקדמים – פתרונות שיאפשרו רמת חיים גבוהה על פני כדור הארץ גם לילדים ולנכדים שלנו.

הקומפוסט הוא בהחלט אחד מהם: ראשית, עצם הפיכת פסולת אורגנית למשאב מצמצמת את כמות האשפה המושלכת לאתרי פסולת. שנית, דשונת היא תחליף יעיל לדשן כימי שכידוע עלולות להיות לו גם השלכות שליליות על הקרקע ועל הסביבה. יתרון סביבתי שלישי הוא מיצוי המשאבים הקיימים: כשכל תא שטח מפיק יותר מזון, נשארות יותר קרקעות פנויות לשימושים אחרים. עוד כדאי לזכור שבישראל ישנה שאיפה לביטחון תזונתי מרבי, בלי תלות בייבוא, והקומפוסט עשוי לסייע גם בהשגת מטרה חשובה זו.

איך באה לידי ביטוי ההשפעה החיובית של הקומפוסט על הקרקע?

מחקרים שונים גילו מספר השפעות חיוביות של שימוש בקומפוסט: עלייה ביבולים של דגנים, אחוזי נביטה גבוהים יותר, ריכוז חלבון גבוה יותר בגרגרי חיטה, עמידות משודרגת למחלות הפוגעות בצמחים שמשמשים את תעשיית המזון ועוד. שילוב כל התועלות המשמעותיות הופך את הקומפוסט למרכיב חיוני בשרשרת ייצור המזון, ויש לקוות שהשימוש בו ימשיך להתרחב, ובקצב מהיר.

מה היה לנו עד עכשיו?

קטגוריות נוספות באתר

צור קשר

מעוניין לפרסם אצלנו? מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בתוך זמן קצר

5/5

מאמרים נוספים בתחום

מאמרים אחרונים באתר

טרנדים

מאמרים פופולריים אחרונים

שערי אלומיניום: מדריך לתחזוקה ותיקונים

למידע מורחב בנושא של שערי אלומיניום: מדריך לתחזוקה ותיקונים ניתן לגשת לאתר shipam.co.il למידע אודות עבודות אלומיניום ושערי אלומיניום: מדריך לתחזוקה ותיקונים עליך לבדוק כאן:

יתרונות השימוש בכיריים גז 4 להבות

בבחינת התכונות של כיריים גז עם 4 להבות, פוסט זה יעמיק ביתרונות של מכשירים אלה במטבח. עם התמקדות בדגמים של Midea, נדגיש את התכונות הייחודיות

איך להתחיל עם בחורה

איך להתחיל עם בחורה אז רבים ממכם הגברים לא יודעים להתחיל עם בחורות כמו שצריך לכן רשמתי מאמר שיעשה לכם סדר בנושא. התחלת קשר עם